Brev:
Mad og vægtstigning
26. september 2007
Alder:
2 mdr.
Mad og vægtstigning
Hej Helen
Jeg skrev til dig for ca 2 uger siden og rigtig mange gange tak for dit uddybende svar, som har hjulpet mig rigtig meget. Jeg har dog lidt flere ting, jeg gerne vil have hjalp til.
Sidste gange havde jeg problemer med, at jeg gav Amaya mad i tide og utide og problemer med hendes søvn. Det går bedre med at sove og lægge hende, men jeg har stadig problemer med hendes spisen. Jeg giver hende ikke mad i tide og utide mere men forsøger at holde fast i, at når hun er sulten, skal hun spise en god portion og ikke lidt hele tiden. Men mit problem er, at få hende til at spise en god portion.
Hun vejer nu 4440 kg og er næsten 10 uger. Hun skal vel have ca. 1/6 del af hendes vægt i løbet af et døgn, hvilket svarer til 740 ml. Sidste uge fik hun i gennemsnit 630 ml om dagen, men også kun fordi jeg pressede hende til at spise lidt mere end hun ville. Hun stopper som regel efter at have spist 80 ml, som tager ca 20 min. Tit stopper hun med, at hun begynder at græde og virker til at have ondt, eller også er hun faldet i søvn. Jeg skifter ble, pusler om hende og tilbyder hende flasken igen. Enten er munden lukket eller hun begynder at græde så snart hun få flasken i munden eller hun tager et par sug og begynder at græde og virker som om hun har ondt. De næste 20-30 ml tager hun ca 40 min om at spise, hvor jeg tilbyder hende flasken ind i mellem for at få hende til at spise lidt mere.
Hun savler også en del når hun spiser, også når det kun er 1 hul. Hun gylper nogle gange en del og jeg tænke på, om det kunne være p.g.a. Reflux, at hun begynder at græde, når hun spiser eller p.g.a. hun sluger luft, når hun spiser.
Jeg har prøvet 4 forskellige flasker og sutter med 1 hul, 2 huller og 3 huller, men det samme hver gang.
Jeg har det ikke godt med at presse hende til at spise, da jeg tænker, at jeg forvirrede hendes mætheds følelse ved at presse hende til at spise mere, når hun nu foler sig mæt, men på den anden side, er jeg også bekymret for, at hun ikke få nok at spise.
Hun spiser ca hver 3-4 time døgnet rundt, har nogle nætter taget 5 timer imellem, men kun hvis hun har spist godt i løbet af dagen. Hun spiser ikke on and off i løbet af aftenen, hvilke hun ellers har gjort indtil for ca 3 uger siden. Hun spiser kun 1 gang omkring kl. 19-20 og sover ca til kl 24.
Nogle gange virker hun ikke sulten, selvom det er 4 timer siden hun spist (om dagen ikke om natten, der lader jeg hende sove, indtil hun vågner). Skal jeg så tilbyde hende noget at spise efter de 4 timer, eller skal jeg vente til, hun virker sulten. Indtil nu har jeg givet hende noget at spise, men hun spiser ikke så meget maske kun 70 ml også selvom jeg prøver at få hende til at spise mere.
Jeg har brug for hjalp til, om jeg skal presse hende til at spise mere, eller om jeg skal stoppe, når hun siger stop, og om jeg skal tilbyde hende mad efter de 4 timer, eller jeg skal vente til hun bliver mere sulten. Skal jeg bare acceptere at hun ikke er en grovspiser.
Derudover vil jeg gerne høre, hvad du tror, kan være grunden til at hun begynder at græde, når hun spiser, og hvad jeg kan gøre for at ændre det.
Hendes vægt stigning siden hun blev født har været således.
Hun blev født 2 en halv uge for tidlig og vejede 3072 gr
4 uger: 3640
6 uger: 4070
8 uger: 4260
9 uger: 4440.
I følge min SP tager hun fint på og ser fin ud og har lidt elastikker her og der. Både min mand og jeg er ikke de største mennesker, så hun bliver nok ikke så stor. Hvad siger du?
Du forslog, at jeg kunne give hende Aptamil Easy digest, jeg snakkede med min SP om det, men hun sagde, at jeg ikke måtte ændre hendes MME, med mindre det var noget lægen havde sagt, jeg skulle. Men det virker til at der er kommet bedre gang i hendes mave, nu hvor hun kun får MME. Hun laver pølser ca. hver 2 -3 dag.
Jeg ved ikke om tingene er anderledes i England og det er derfor jeg ikke må give hende noget andet at spise. De er til tider lidt mærkelige herover. Min SP mener også at det er fint hun kun laver pølser 1-2 gange om ugen, selvom jeg siger, jeg kan se det er et problem for Amaya. Så der er ikke så meget hjælp at hente fra min SP her i England.
Desuden er jeg i tvivl, om hun har trøske. Hendes tunge er hvid, men min SP siger det er p.g.a. mælken, hendes tunge er hvid. Kan det være rigtigt.
Endnu en gang tak for hjælpen
Hilsen Helle og Amaya